- Ruoan vastuullisuuden tietomalli
Verkostoituminen ja vaikuttaminen ovat yhteiskehittämisen parasta antia
- Anu Lahdenperä
- 19.06.2023
Yhteistyössä rakennettu ruoan vastuullisuuden tietomalli alkaa olla viimeistelyä vaille valmis ja olemme yhdessä määritelleet, millaista vastuullisuuteen liittyvää dataa ja missä muodossa sitä ruokaketjussa kerätään ja jaetaan. Vastuullisuustietomallin käyttöönotto edellyttää ruokaketjun toimijoilta muun muassa viestintää, järjestelmä- ja prosessimuutoksia, tiedon keräämistä ja tallentamista sekä paljon sisäistä ja ulkoista yhteistyötä. Siksi sen tiekartta aikataulutetaan toteutettavaksi vaiheittain useamman vuoden aikana.
– Kun vastuullisuustietomalli on määritelty, lähdemme edistämään tarvittavien tietojen tuottamista ja keräämistä yrityksen sisällä. Osa tiedoista on jo olemassa tai saatavilla ja hyödynnettävissä. Lisäksi vastuullisuustietomallin käyttöönotto vaatii järjestelmäkehitystä, sanoo Mira Jääskeläinen, HKScanin Suomen vastuullisuusasioiden projektipäällikkö.
Vastuullisuustietomallin käyttöönotto tarkoittaa yrityksille muassa hyödynnettävän tuotetiedon määrän kasvua.
– Toiveemme kaupan näkökulmasta olisi päästä näyttämään kuluttajille vastuullisuustietoa yhä avoimemmin ja näin helpottaa kuluttajien vastuullisia valintoja. Se edellyttää tuotetietojen laadukasta ja kattavaa ylläpitoa, sanoo Laura Ihanainen, Keskon päivittäistavarakaupan kehityspäällikkö.
Kehitysprojektissa olleiden yritysten lisäksi muut toimialan toimijat halutaan saada yhteiseen tietomalliin mukaan.
– Myös seurannan, raportoinnin ja tuotteiden ja pakkausten jatkuva kehittäminen vastuullisemmiksi ovat keskeisiä näkökulmia, joiden toteuttamiseen tarvitaan mukaan koko ruokaketju, Laura Ihanainen toteaa.
Tuotetietojen jakamisella elintarviketeollisuuden ja kaupan välillä GS1-standardien avulla on jo pitkät perinteet, mitä vastuullisuustietomalli täydentää. Alkutuotanto ei kuitenkaan ole vielä ketjussa vastaavasti mukana. Maatalouden digitalisaatiota kehittävän MTechin innovaatio- ja liiketoimintakehitysjohtaja Mikko Jääskeläinen kertoo, että mahdollisuuksia luoda uutta arvoa koko ruokaketjulle on olemassa:
– Tuotamme viljelijöiden käyttöön digitaalisia palveluita, joilla tehostetaan maatilan prosesseja. Mikäli asiakkaamme haluavat hyödyntää dataa yhdessä kumppaneittensa kanssa, tarjoamme mahdollisuuksia datan luvittamiseen ja jakamiseen. Kasvava trendi maailmalla on alkutuotannon datan hyödyntäminen ruokatuotteiden erilaistamisessa kuluttajille. Siksi haluamme olla osaltamme mahdollistamassa, että esimerkiksi vastuullisuustietoa muille toimijoille voidaan jakaa GS1-tunnisteiden avulla myös alkutuotannossa.