Tehtävä ja tavoitteet
- laatia ruoan vastuullisuusdatan tietomalli, joka perustuu selkeisiin yhdessä määriteltyihin käsitteisiin
- valita tietomalliin vastuullisuustiedot, jotka auttavat kuluttajaa valinnoissa, hyödyttävät yritysten liiketoimintaa ja tuovat ruokaketjulle kansainvälistä kilpailukykyä
- luoda tiekartta, konkreettinen ehdotus, miten tietomallin käyttöön toimialalla siirryttäisiin.
Käyttöönoton hyödyt
- Suomen ruokaketjun kansainvälinen kilpailukyky kasvaa, kun tuotteiden vastuullisuustiedot ovat todennettavissa ja jäljitettävissä yhdenmukaisen datan avulla.
- Yritykset voivat hyödyntää ketjun tietoa ruoan vastuullisuudesta omassa toiminnassaan, kehittää kuluttajalähtöisempää valikoimaa sekä varautua kiristyviin lainsäädännön vaatimuksiin.
- Kuluttajat pääsevät tekemään vastuullisuuteen pohjautuvia valintoja ja vertailuja tuotteiden ja tuoteryhmien välillä.
Projektiorganisaatio
Projektin johto:
GS1 Finland
Kumppanit:
Vere Design Oy
Brave Alliance Oy
Yritysten ja sidosryhmien ydinosallistujaryhmä:
Kauppa
Kesko Oyj
SOK
PTY
Teollisuus
Apetit Oyj
Atria Suomi Oy
Fazer
HKScan Oyj
Valio Oy
ETL
Alkutuotanto
Bisnes+
MTK
Ohjausryhmä:
Food Data Finland -hankkeen johtoryhmä