• GS1 2D-koodi

GS1 selvittää yritysten valmiuksia siirtyä GS1 2D-koodin käyttöön

GS1 Finland toteuttaa Food Data Finland -kasvumoottorihankkeessa kehitysprojektin, jossa kartoitetaan päivittäistavarakaupan yritysten edellytyksiä ja valmiuksia GS1 2D-koodin käyttöönottoon. GS1 2D-koodi tuo päivittäistavarakaupan toimijoille tehokkaita keinoja esimerkiksi hävikinhallintaan. Lisäksi luvassa on uudenlaisia mahdollisuuksia tuotteiden kuluttajaviestintään.
  • 13.03.2023

Uusi maailmanlaajuisesti markkinoille lanseerattava GS1 2D-koodi on GS1:n perinteistä EAN-viivakoodia älykkäämpi, sillä se sisältää enemmän tietoa. EAN-koodin tapaan GS1 2D-koodi toimii tiedonvälittäjänä koko päivittäistavarakaupan toimitusketjussa ja voidaan tulevaisuudessa skannata kassapisteellä. Sen laajempi tietosisältö, kuten tuotteen päiväystieto ja eränumero, antaa elintarviketeollisuudelle ja kaupalle mahdollisuuden kehittää esimerkiksi hävikin- ja varastonhallintaa.

– Kun kassapisteellä luettavassa viivakoodissa on myös päiväystieto, tiedetään tarkkaan, miten paljon ja milloin vanhentuvia tuotteita on vielä jäljellä hyllyssä tai varastossa. Tällöin voidaan tehokkaammin hyödyntää esimerkiksi eräpäivän mukaan muuntuvaa hinnoittelua ja vähentää siten hävikkiä, GS1:n kehitysjohtaja Jenni Särkkä kertoo.

Päivittäistavarakaupan kuluttajaviestinnän vallankumous

Samalla GS1 2D-koodi mullistaa päivittäistavarakaupan kuluttajaviestinnän. GS1 2D-koodi voidaan skannata älypuhelimella, kuten tavallinen QR-koodi, jolloin se vie kuluttajan suoraan tuotteen tietoihin verkossa.

– GS1 2D-koodi tarkoittaa päivittäistavarakaupan kuluttajaviestinnälle aivan uudenlaisia ulottuvuuksia ja vähentää erilaisten symbolien tarvetta pakkauksissa. Sama pakkauksessa oleva koodi, joka toimii jatkossa kassapisteillä, ohjaa kuluttajan suoraan tuotevalmistajan verkkosivuille. Ja verkossa viestinnän mahdollisuuksien määrä kuluttajille on yhtä rajaton, kuin valmistajan mielikuvitus, Särkkä toteaa.

Tarpeet käyttöönotolle lisääntyvät

GS1:n käynnistämässä Food Data Finland -kasvumoottorihankkeen kehitysprojektissa kartoitetaan teollisuuden ja kaupan yritysten valmiuksia siirtyä GS1 2D-koodin käyttöön. Lisäksi projektissa laaditaan projektisuunnitelma mahdolliselle toimialan GS1 2D-koodin käyttöönottoprojektille. Tämä määritysvaihe valmistuu toukokuussa 2023.

– Päivittäistavarakaupan toimialalla on kiinnostusta siirtyä GS1 2D-koodin käyttöön, joten nyt selvitämme, millaiset valmiudet yrityksillä on käynnistää siirtymä esimerkiksi erilaisin pilotein, Särkkä sanoo.

Paine GS1 2D-koodin käyttöönotolle tulee kasvavista kuluttajaviestinnän tarpeista, lainsäädännön velvoitteista sekä maailmalta.

– Yritykset haluavat viestiä yhä enemmän kuluttajille ja myös EU-lainsäädäntö velvoittaa siihen jatkossa voimakkaasti. Toimialan maailmanlaajuisena tavoitteena on, että GS1 2D-koodit otetaan käyttöön ja ne ovat luettavissa kauppojen järjestelmissä vuoteen 2027 mennessä. On vienninkin kannalta tärkeää, että Suomi on siirtymässä etujoukoissa, Särkkä toteaa.

Lisätietoja

Älä tipahda kyydistä!

Tilaa uutiskirje, ja pysyt kärryillä verkoston tapahtumista ja kehitystyöstä.
Ota yhteyttä