- GS1 2D-koodi
Elintarviketeollisuus ja päivittäistavarakauppa kehittävät tuoteviestintää kuluttajille uudenlaisen viivakoodin avulla
- 05.09.2023
GS1 kokosi syyskuussa 2023 elintarviketeollisuuden ja kaupan edustajista yhteistyöryhmän, joka laati yhdessä alalle mallin, miten uuden kaksiulotteisen viivakoodin, GS1 2D-koodin avulla kuluttajille voidaan tarjota entistä kattavammin tietoa tuotteista.
GS1 2D-koodin hyödyntäminen kuluttajaviestinnässä voisi olla ensimmäinen askel koodin käyttöönottoon. Muiden tietojen, kuten erä- ja päiväystietojen sisällyttäminen koodiin aiheuttaa yrityksille isompia prosessi- ja järjestelmämuutoksia, joten niiden käyttöönotto tulisi vasta seuraavassa vaiheessa. Vaiheittainen etenemisehdotus perustuu GS1:n tekemään GS1 2D-koodin käyttöönoton määrittelyyn, jossa kartoitettiin päivittäistavarakaupan ja elintarviketeollisuuden valmiuksia ja edellytyksiä GS1 2D-koodin käyttöönottoon. Haastatteluihin osallistui useita alan yrityksiä markkinajohtajista pieniin tuotevalmistajiin. Selvitys valmistui kesäkuussa 2023.
Uusi käyttöopas! GS1 2D-koodin hyödyntäminen kuluttajaviestinnässä
Lataa ilmainen opas, niin saat käytännön ohjeet, miten yrityksenne voi edetä GS1 2D-koodin hyödyntämisessä.
Projektin tavoitteena oli määrittää yhteinen malli GS1 2D-koodin ja GS1 Digital Link -tietosisältöstandardin hyödyntämisestä digitaalisessa kuluttajaviestinnässä. Työ pohjautui globaalien edelläkävijäverrokkien ratkaisumalleihin. Projektin tuotoksena syntyi toimialalle digitaalinen opas GS1 2D-koodin ja GS1 Digital Linkin tulevaisuuden pilottien ja käyttöönoton tukemiseksi yrityksissä.
Projektin johto: GS1 Finland Oy
Asiantuntijaorganisaatiot: Apetit, Atria, Fazer, HKScan, Kesko, MTech, SOK ja Valio.
1.9.2023–15.1.2024
Voiko yhtä koodia käyttää jatkossa palvelemaan sekä kaupan arvoketjua että kuluttajia?