GS1 2D-koodin hyödyntäminen kuluttajaviestinnässä

GS1 laati yhdessä elintarviketeollisuuden ja päivittäistavarakaupan yritysten kanssa mallin, miten 2D-viivakoodia voidaan hyödyntää viestittäessä tuotteista kuluttajille ja helpottaa näin kuluttajien tiedonsaantia. GS1 2D-koodin hyödyntäminen kuluttajaviestinnässä voisi olla ensimmäinen askel uuden kansainvälisen GS1 2D-koodin käyttöönottamiseksi Suomen markkinoilla.

GS1 kokosi syyskuussa 2023 elintarviketeollisuuden ja kaupan edustajista yhteistyöryhmän, joka laati yhdessä alalle mallin, miten uuden kaksiulotteisen viivakoodin, GS1 2D-koodin avulla kuluttajille voidaan tarjota entistä kattavammin tietoa tuotteista.

GS1 2D-koodin hyödyntäminen kuluttajaviestinnässä voisi olla ensimmäinen askel koodin käyttöönottoon. Muiden tietojen, kuten erä- ja päiväystietojen sisällyttäminen koodiin aiheuttaa yrityksille isompia prosessi- ja järjestelmämuutoksia, joten niiden käyttöönotto tulisi vasta seuraavassa vaiheessa. Vaiheittainen etenemisehdotus perustuu GS1:n tekemään GS1 2D-koodin käyttöönoton määrittelyyn, jossa kartoitettiin päivittäistavarakaupan ja elintarviketeollisuuden valmiuksia ja edellytyksiä GS1 2D-koodin käyttöönottoon. Haastatteluihin osallistui useita alan yrityksiä markkinajohtajista pieniin tuotevalmistajiin. Selvitys valmistui kesäkuussa 2023.
 

Julkaisut:

GS1 2D-koodin hyödyntäminen kuluttajaviestinnässä

Lataa ilmainen opas, niin saat käytännön ohjeet, miten yrityksenne voi edetä GS1 2D-koodin hyödyntämisessä. 

 

Projektin tehtävä ja tavoitteet:

Projektin tavoitteena oli määrittää yhteinen malli GS1 2D-koodin ja GS1 Digital Link  -tietosisältöstandardin hyödyntämisestä digitaalisessa kuluttajaviestinnässä. Työ pohjautui globaalien edelläkävijäverrokkien ratkaisumalleihin. Projektin tuotoksena syntyi toimialalle digitaalinen opas GS1 2D-koodin ja GS1 Digital Linkin tulevaisuuden pilottien ja käyttöönoton tukemiseksi yrityksissä.
 

Projektiorganisaatio:

Projektin johto: GS1 Finland Oy

Asiantuntijaorganisaatiot: Apetit, Atria, Fazer, HKScan, Kesko, MTech, SOK ja Valio.

Projektin aikataulu:

1.9.2023–15.1.2024

Miltä viivakoodin tulevaisuus näyttää?

Voiko yhtä koodia käyttää jatkossa palvelemaan sekä kaupan arvoketjua että kuluttajia?

Ota yhteyttä