Älykkäät vastuullisuusratkaisut
Vastuullisuustuotetietoa ei enää tarvita vain vastuullisuustiimin tekemään raportointiin tai riskien minimointiin. Ruoka-alan ostajien vastuullisuuskriteereistä on tulossa kaikki tuotteet kattavia ja kriteerien tarkistus on muuttumassa osaksi ostoprosessia sekä valikoimapäätöksiä.
Kaupan osto- ja myyntitoiminnot tarvitsevat liiketoimintaprosessiin älykkäitä ratkaisuja kriteerien tarkistamiseksi. Pullonkaulaksi on muodostunut kriteerien analysoimiseen tarvittavan tuotetiedon taso ja saatavuus. Älykkäät vastuullisuusratkaisut -kehitysprojektissa kehitetään ostokriteerien tarkastuksen prosesseja ja automointia sekä datan keruuta ja harmonisointia palvelevaa tekoälyratkaisua, joka hyödyntää myös GS1 Synkan tuotetietokantaa. Hankkeessa luotavat ratkaisut osallistuvat koko dataekosysteemin kehittämiseen.
Projektissa kehitettävä työkalu tuo ratkaisuja myös EU-lainsäädännön asettamiin vastuullisuusvaatimuksiin, joiden ytimessä on arvoketjuvastuu sekä raportoitavan tiedon päättelyketjujen todentaminen ja dokumentointi tavalla, johon perinteinen generatiivinen tekoäly ei pääsääntöisesti pysty. Lisäksi projektissa tutkitaan myös vastuullisuustiedosta tehtävien päätelmien kytkemistä GS1 Digital Link -standardiin, jonka avulla eri toimijat voivat liittää yhteen ja samaan koodiin haluamansa digitaaliset palvelut – esimerkiksi kuluttajille suunnattua tietoa tai toimitusketjun tietoja – ilman tarvetta useille erillisille koodeille.
Projektin tavoitteet
- Tuoda tekoäly tietotyön avuksi. Tällä hetkellä tuote- ja vastuullisuustieto on hajallaan eri paikoissa ja tietoa pitää välittää useille eri toimijoille, kullekin eri tavoin. Projektissa kehitetään automoituja tapoja kerätä ja harmonisoida tietoa sekä jakaa sitä tarpeen mukaan.
- Rakentaa sujuva tapa ostokriteerien tarkastukseen automaattisesti. Vastuullisuuden suhteen useat ostajat ovat aloittaneet tuotetason ostokriteerien asettamisen ja valvomisen. On myös mahdollista, että tästä seuraa valikoimamuutoksia. Projektissa rakennetaan ratkaisu, jossa ostajat ostavat ja myyjät myyvät, ja kriteerien tarkastus saadaan osaksi prosessia kitkattomasti.
- Tarkentaa vastuullisuuden ulottuvuuksia. Infinen edellisessä Food Data Finlandin kehitysprojektissa luotiin kriteerit ympäristön ja ilmaston osalta. Nyt keskustelua laajennetaan sosiaaliseen vastuullisuuteen sekä ravitsemustietoon, erityisesti siihen miten ne otetaan huomioon ostokriteereinä ja vastuullisuusanalyyseissa.
Projektiin osallistuvat yritykset ja organisaatiot
Infine, HKFoods, Fazer, Olvi, Snellman, Atria, Heino Group, Lunden Jalostaja, Evoke, R-kioski ja Leijona Catering.
Projektin aikataulu
12.2.2025–31.5.2026